Bliyoo: De Digitale Leesmap

Als kind bezorgde ik elke zaterdag de leesmap. Op vrijdagmiddag haalde ik de oude leesmap op en op zaterdag ging ik de nieuwe leesmap weer bezorgen. De leesmap zag er mooi verzorgd uit: een zwarte map met oranje strikjes om de bladen keurig in de map te houden.

Later kwamen de leesmapverspreiders. Je kunt de ‘leeftijd’ van de bladen kiezen waarover je wilt beschikken. Hoe recenter de bladen, hoe duurder het abonnement. De meest recente nummers zijn natuurlijk het hoogst in prijs in prijs.

Voor uitgevers een mooi middel om hee hoog bereik per gemiddeld nummer te krijgen (gemiddeld komt een leesmap in 8 huishoudens en bij kappers, restaurants en cafés. De leesmapverspreiders kregen daardoor de mogelijkheid om voor weinig geld te kunnen beschikken over de bladen. Later is hier ook nog een De Leestafel bijgekomen waarbij retouren uit de losse verkoop worden verspreid in onder andere horecagelegenheden.

Bruna is gestart met een digitale leesmap: Bliyoo . Voor een vast bedrag per maand kun je beschikken over de nieuwste nummers van diverse bladen en een grote selectie aan boeken. Met Bliyoo kun je besparen op bagageruimte als je op vakantie gaat! Boeken en tijdschriften zijn zwaar. Met een Bliyoo abonnement kun je onbeperkt de nieuwste boeken en tijdschriften lezen! Bliyoo is vergelijkbaar met Spotify voor muziek. Bliyoo beschikt over meer dan 10.000 boeken en tijdschriften.
De bladen en boeken kun je lezen op smartphone, tablet, pc- en geschikte e-readers.

De eerste maand is gratis. Je kunt kiezen uit de volgende abonnementen:

- Onbeperkt boeken + tijdschriften lezen (€ 14,95)
- Onbeperkt boeken lezen (€ 9,95)
- Onbeperkt tijdschriften lezen (€ 9,95)

Klik hier voor meer informatie

Wat zijn de gevolgen?

Wat is de toegevoegde waarde van een digitale leesmap ten opzichte van de papieren leesmap? Voor lezers kan dit een uitkomst zijn. Op vakantie kun je steeds beschikken over een keur aan bladen. Een volle koffer met boeken tijdschriften is niet nodig. Op een tablet of eReader kun je de boeken en bladen van je keuze downloaden.

Voor boeken is het systeem goed te hanteren. Boeken die aan het einde van de lifecycle zitten kunnen op deze manier langer worden vermarket. Ook kan het fungeren als promotie ter kennismaking met een schrijver.

Voor tijdschriften is het systeem, zoals dat nu werkt, minder goed te hanteren. De content van het nieuwste nummer voor vrijwel niets weggeven is toch een beetje ‘een dief van je eigen portemonnee’. Waarom het nieuwste nummer weggeven en niet de oudere nummers. Het nieuwste nummers/content wil je toch voor het volle tarief kunnen exploiteren. Je zou wel kunnen differentiëren. Nieuwste nummer van een blad in de digitale leesmap, dan tegen een meerprijs van  25% van de prijs van een los nummer.

Ook kun je je afvragen of je in een digitale leesmap de advertising niet beter kunt exploiteren. Een digitale leesmap creëert vrijwel geen bereik. In plaats van een exacte replica zou je specifieke klikbare pagina’s kunnen toevoegen of advertenties klikbaar maken.

Bliyoo kan een goede toevoeging op papieren bereik. Een groot voordeel is dat er geen kosten zijn voor druk en distributie. Dit geeft een belangrijke kostenbesparing en is goed voor het milieu.

Media Dynamics adviseert uitgevers om alleen oudere uitgaven beschikbaar te stellen in Bliyoo, of de nieuwste uitgaven/content tegen een marktconform tarief beschikbaar te stellen. Dus meer prijsdifferentiatie. Tevens is het advies om het (digitale) bereik beter te benutten.